Onderbouw:

De kinderen maken een papieren portfolio. In fase 2 krijgen de kinderen meer vrijheid en eigenaarschap. Jouw rol verschuift naar die van coach. Per week plan je verwerkingen in die aansluiten bij de zone van de naaste ontwikkeling van de kinderen. 

Het Verhalend Ontwerp zorgt voor een overkoepelend avontuur waarin de kinderen tot spelen en verwondering uitgenodigd worden.

Daarbij kun je een keuze maken uit de verwerkingen na elke les:

  • er zijn verwerkingen in de categorieën: taal, rekenen, kunst (muziek, dans, theater en beeldende vorming), bewegen, Engels, 21e eeuwse vaardigheden en in de hoeken
  • er zijn werkbladen om dieper op de stof in te gaan of de stof te verwerken
  • ze kunnen met hun Werkblok werken 
  • ze kunnen lezen in hun Schatkaarten
  • aan het eind van elke presentatie staan nog liedjes en activiteiten op de dia Inspiratiemuur
  • ze kunnen de spelletjes doen die op de Thematafel liggen of een spel voorbereiden en spelen uit de Speeltuin
  • ze kunnen zelf wat bedenken om te doen

Middenbouw:

De kinderen maken zelf een online en een papieren portfolio. De kerndoelen worden gehaald in de leerkrachtgebonden les (fase 1) dus in fase 2 kun je ze de volledige vrijheid en eigenaarschap geven. Jouw rol verschuift naar die van coach. 

Bekijk deze video om er alles over te weten te komen:

 

 

Ze mogen een keuze maken uit de verwerkingen na elke les:

  • in het WereldWonderWeb krijgen ze een korte herhaling van de les op kerndoelen in een spelletje. Ze kunnen daarna een keuze maken uit vier opdrachten: een hogere orde opdracht, samenwerken, iets nieuws leren over het onderwerp of nog een quiz maken.
  • er zijn werkbladen waarin ze proefjes kunnen doen of dingen kunnen onderzoeken
  • ze kunnen met hun Werkblok werken 
  • ze kunnen lezen in hun Schatkaarten
  • ze kunnen de spelletjes doen die op de Thematafel liggen of een spel voorbereiden en spelen uit de Speeltuin
  • ze kunnen iets uitzoeken uit de pagina Community
  • ze kunnen zelf wat bedenken om te doen

Bovenbouw:

De kinderen maken zelf een online en een papieren portfolio. De kerndoelen worden gehaald in de leerkrachtgebonden les (fase 1) dus in fase 2 kun je ze de volledige vrijheid en eigenaarschap geven. Jouw rol verschuift naar die van coach. 

Bekijk deze vide en kom alles te weten over de verwerkingen en het porfolio:

 

 

Ze mogen een keuze maken uit de verwerkingen na elke les:

  • in het WereldWonderWeb (WWW) krijgen ze een korte herhaling van de les op kerndoelen gevolgd door een quiz. Hebben ze die voor minder dan 80% goed, dan gaan ze door naar de herhaling. Ze kunnen daarna een keuze maken uit vier opdrachten: een hogere orde opdracht, samenwerken, iets nieuws leren over het onderwerp of nog een quiz maken. In deze pilot kunnen de kinderen het WWW niet in.
  • er zijn werkbladen waarin ze proefjes kunnen doen of dingen kunnen onderzoeken
  • ze kunnen met hun Werkblok werken 
  • soms moeten ze iets doen voor TopoTop! zoals een pitch voorbereiden, oefenen, inslijpen of toetsen
  • ze kunnen lezen in hun magazine
  • ze kunnen de spelletjes doen die op de Thematafel liggen of een spel voorbereiden en spelen uit de Speeltuin
  • ze kunnen zelf wat bedenken om te doen

Laatste wijziging: maandag, 26 februari 2024, 14:24