Welkom bij DaVinci’s Kunstlijn!

In deze tekst staat de visie van DaVinci op kunstzinnige oriëntatie. Het dienst als inspiratie voor jullie eigen visie op kunst. Evenmin als we kinderen kunst willen laten kopiëren, verwachten we dat jullie onze visie kopiëren, dus maak er je eigen verhaal van!

Laten we beginnen met een inspirerend gedicht:


het gedicht van Malaguzzi



Zeker de honderd is er – Loris Malaguzzi


Het kind bestaat uit honderd.

Het kind heeft honderd talen

honderd handen

honderd gedachten

honderd manieren van denken, spelen en praten.

Honderd alsmaar honderd manieren van luisteren

verbazen, liefhebben

honderd vreugdesom te zingen en begrijpen

honderd werelden om te ontdekken

honderd werelden om uit te vinden

honderd werelden om te dromen.

Het kind heeft honderd talen(en nog eens honderd

honderd honderd)

maar ze stelen er negenennegentig.

De school en de cultuur scheiden het hoofd van het lichaam

Zij zeggen hen: denken zonder handen, doen zonder hoofd

luisteren en niet te praten, begrijpen zonder vreugde te hebben en zich te verbazen

alleen met Pasen en met Kerstmis.

Ze zeggen hen: ik geef je de al ontdekte werelden

van de honderd stelen ze er negenennegentig.

Ze zeggen hen: dat spel en werk

realiteit en fantasie

wetenschap en verbeelding

hemel en aarde

verstand en droom

dingen zijn die niet bij elkaar horen.

Kortom, ze zeggen hen dat de honderd er niet is.

Het kind zegt: zeker de honderd is er.

 

Het doel van Kunstzinnige Oriëntatie begint met dat kinderen zich bewust zijn van wie ze zijn, hoe ze zich willen ontwikkelen, wat ze willen communiceren en hoe ze dat doen. Ze ontwikkelen een gevoel voor esthetiek en kunnen reflecteren op zichzelf en de ander. Het kind weet wie hij is, ontwikkelt een sterk gevoel van eigenwaarde, gelooft in zichzelf. Het respecteert zijn omgeving en de ander en weet hoe hij zich daardoor kan laten inspireren én hoe hij zelf kan inspireren. Het creatief denkvermogen wordt ontwikkeld waardoor buiten het denkkader gedacht en gehandeld kan worden.

Hoe logisch is het om tijdens het bestuderen van de Egyptenaren ook naar hun muziek, theater, dans en beelden te kijken en luisteren en ons hierdoor te laten inspireren in onze eigen kunstuitingen? En als je in je Themawerkstuk in je hoofd iets hebt gecreëerd, dan is het toch logisch dat je dat ook fysiek kunt maken? Heel logisch, vinden wij! Dat is dan ook de reden dat we de kunstlijn de afgelopen jaren hebben ontwikkeld.

We voldoen met deze kunstlijn aan alle doelen én de tussendoelen van Kunstzinnige Oriëntatie, die in een doorlopende lijn verwerkt zijn. Deze staat hier: SLO.

De volledige leerlijn Kunstzinnige Oriëntatie heeft daarin de vier vakken: 

-          Beeldende kunst: tekenen, schilderen, beeldhouwen, fotografie, video, stop-motion clips...

-          Muziek: we gaan genieten van muziek zoals van de belangrijke muziekstukken van Beethoven, zingen en zelf (digitaal) componeren...

-          Bewegen op muziek: communiceren met je lijf op muziek

-          Taal & spel: spelen met taal, werken aan theatervoorstellingen...

Bij elk thema is er één focus waar we naartoe werken en daarvoor is er een vakdocent aanwezig om te helpen. De andere vakgebieden en bijbehorende lessen zijn zo geschreven dat je er met de basale kennis en creativiteit waar een leerkracht over beschikt prima mee uit de voeten kunt.

We onderscheiden verschillende onderdelen:

- Oefeningen en technieken om bij jezelf te komen

- Informatie en technieken over Kunstzinnige Oriëntatie 

- Persoonlijke expressie

- Genieten van kunst

Zoals in de maatschappelijke discussie besproken wordt dat ieder kind Nachtwacht zou moeten hebben gezien, hebben wij lijsten -of Canons zo je wilt- gemaakt van muziekstukken, schilderijen & beelden die kinderen moeten hebben gezien, gehoord en beleefd. Deze lijsten komen in elke bouw minstens 1 keer terug, zodat de kinderen ze met zich mee kunnen nemen als inspiratie.

Het principe zelfontdekkend leren staat centraal. Kinderen leren van elkaar, de leerkracht en hun goed voorbereide omgeving. Deze omgeving is inspirerend en zo ingericht dat kinderen een keuze kunnen maken uit verschillende materialen die op kindhoogte zijn neergezet. De materialen waarmee gewerkt wordt bevatten de stem der dingen; ze zijn aantrekkelijk en bevatten een interne schoonheid. Tevens zijn ze duurzaam en milieuvriendelijk. Kinderen zijn mede verantwoordelijk voor deze omgeving en materialen. Ze gaan er met respect mee om en zorgen ervoor dat alles netjes opgeruimd wordt.  

Middels het digitale schoolbord wordt de multimedia ingezet indien dit een toegevoegde waarde heeft. We gaan uit van het principe ‘Help de leerkracht, die helpt de kinderen wel’, dus alles wordt kant en klaar aangeboden. 

Het leren gaat uit van betekenisvol en inzichtelijk leren in een sociale context, waarbij verbanden worden gelegd tussen de leefwereld en ervaring van de kinderen en de kennis van een discipline of vakgebied. Het leren is een actief construerend  proces.

We sluiten aan bij de visie op cultuureducatie van Cultuur in de Spiegel van de Universiteit Groningen.

Er zijn allerlei onderzoeken waaruit blijkt dat goed kunstonderwijs ook positieve effecten heeft op het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen en dat ze het creatief denken kunnen toepassen in andere vakken als rekenen en taal. 

Binnen DaVinci kan het geleerde ook toegepast worden in de Themawerken die de kinderen maken bij elk thema.

Wij wensen jullie ontzettend veel inspiratie en plezier!

Op onze website vind je nog meer informatie: https://www.davinciacademie.nl/uitgeverij/kunst/

Laatste wijziging: woensdag, 28 februari 2024, 14:48