Onderbouw:

De kinderen maken bij elk thema een aantal Themawerken. Daar werken ze elke week aan in fase 3. In de themahandleiding staat in het Verhalend ontwerp beschreven wat je kunt doen om dit proces te begeleiden.

Hier volgt een korte introductie van het Themawerk:

Een Themawerk is een creatie die nog niet bestond die gemaakt is vanuit een Krachtige kwestie en een eigen Verwonderingsvraag van een kind als basis heeft. Bijvoorbeeld een stop-motion filmpje, een toneelstuk, een zelfbedachte woning op schaal...

De leerkracht heeft hier de rol van coach. 

Dit proces heeft 4 stappen:


  1. De kinderen verwonderen zich over een onderwerp. Hoe beweegt een slak zich voort? 
  2. Dat leidt tot Verwonderingsvragen. Je kunt de Verwonderingsvragenkaart met werkblad én het werkblad Dominodenken inzetten om op nog meer Verwonderingsvragen te komen. Wat zou er gebeuren als een slak zich sneller kon verplaatsen?
  3. Daar komt een Krachtige Kwestie uit, een zin in de vorm van: 'Kan ik een... ontwerpen waarmee ik... kan?' Kan ik een voertuig ontwerpen om een slak sneller te laten bewegen?
  4. En dat leidt tot een Themawerk, een soort uitvinding die nog niet bestond. De Elektrische Slak mobiel.

Op school wordt een rijke leeromgeving gemaakt waarin de kinderen allerlei materialen vinden waarmee ze hun Themawerk kunnen maken.

Bekijk in dit clipje hoe kleuterleerkracht Sander de Folter het aanpakt:

 

 

Kijk hier het webinar Themawerk en leer er alles over.

Er zijn geregeld online 'vragenuurtjes over het Themawerk' voor zowel leerkrachten als kinderen. Kijk in de agenda voor het volgende vragenuurtje. 

De Verwonderingsvragenkaart hangt in alle klassen van groep 1 t/m 8 en helpt kinderen op nieuwe ideeën te komen:



Midden-/ Bovenbouw:

De kinderen maken bij elk thema een Themawerk. Daar werken ze elke week aan in fase 3. In de themahandleiding staat per week in fase 3 beschreven wat je kunt doen om dit proces te begeleiden. 

Hier volgt een korte introductie van het Themawerk:

Het Themawerk begint bij Verwondering en het eigenaarschap ligt bij de kinderen.

In deze clip hoor je er van alles over:

  

Een Themawerk is een creatie die nog niet bestond die gemaakt is vanuit een Krachtige kwestie en een eigen Verwonderingsvraag van een kind als basis heeft. Bijvoorbeeld een stop-motion filmpje, een toneelstuk, een zelfbedachte woning op schaal...

De leerkracht heeft hier de rol van coach. 

Dit proces heeft 4 stappen:


  1. De kinderen verwonderen zich over een onderwerp. Hoe beweegt een slak zich voort? 
  2. Dat leidt tot Verwonderingsvragen. Je kunt de Verwonderingsvragenkaart met werkblad én het werkblad Dominodenken inzetten om op nog meer Verwonderingsvragen te komen. Wat zou er gebeuren als een slak zich sneller kon verplaatsen?
  3. Daar komt een Krachtige Kwestie uit, een zin in de vorm van: 'Kan ik een... ontwerpen waarmee ik... kan?' Kan ik een voertuig ontwerpen om een slak sneller te laten bewegen?
  4. En dat leidt tot een Themawerk, een soort uitvinding die nog niet bestond. De Elektrische Slak mobiel.
In deze clip hoor je meer over het specifieke Themawerk:
  

DaVinci's Processtrook  kun je kant en klaar kopen. Kinderen vullen telkens een stap in en worden zo ondersteun in het maakproces. Dat kan ook met het werkblad Helikoptermodel voor het Themawerk. Dat is per kind verschillend. 

Het werkblad Verwonderingsvragenkaart en Dominodenken kun je gebruiken om samen op ideeën te komen voor Verwonderingsvragen en Themawerken. In de presentatie 'Inspiratie voor het Themawerk' staat in welke week je welk materiaal zou kunnen inzetten. 

Op DaVinci's Youtube-kanaal vinden de kinderen tutorials waarin ze leren bepaalde vormen van een Themawerk te maken, zoals werken met een greenscreen. 

Op school wordt een rijke leeromgeving gemaakt waarin de kinderen allerlei materialen vinden waarmee ze hun Themawerk kunnen maken.

Kijk hier het webinar Themawerk en leer er alles over.


Laatste wijziging: maandag, 26 februari 2024, 14:53