Welkom bij DaVinci’s Kunstlijn!

Het doel van Kunstzinnige Oriëntatie begint met dat kinderen zich bewust zijn van wie ze zijn, hoe ze zich willen ontwikkelen, wat ze willen communiceren en hoe ze dat doen. Ze ontwikkelen een gevoel voor esthetiek en kunnen reflecteren op zichzelf en de ander. Het kind weet wie hij is, ontwikkelt een sterk gevoel van eigenwaarde, gelooft in zichzelf. Het respecteert zijn omgeving en de ander en weet hoe hij zich daardoor kan laten inspireren én hoe hij zelf kan inspireren. Het creatief denkvermogen wordt ontwikkeld waardoor buiten het denkkader gedacht en gehandeld kan worden.

Hoe logisch is het om tijdens het bestuderen van de Egyptenaren ook naar hun muziek, theater, dans en beelden te kijken en luisteren en ons hierdoor te laten inspireren in onze eigen kunstuitingen? En als je in je Themawerkstuk in je hoofd iets hebt gecreëerd, dan is het toch logisch dat je dat ook fysiek kunt maken? Heel logisch, vinden wij! Dat is dan ook de reden dat we de kunstlijn de afgelopen jaren hebben ontwikkeld.

We voldoen met deze kunstlijn aan alle doelen én de tussendoelen van Kunstzinnige Oriëntatie, die in een doorlopende lijn verwerkt zijn.

De volledige leerlijn Kunstzinnige Oriëntatie met daarin de vakken Muziek, Bewegen op muziek, Taal & spel en Beeldende vorming die aansluit bij de 30 thema’s van Wereldverkenning.

In dit document vind je de beschrijving voor de projectleider of kunstcoördinator én de leerkracht.

Voor de leerkracht

Welkom bij DaVinci’s Kunstlijn!

Aansluitend op de thema’s laten we ons inspireren door kunst in de breedste zin van het woord. We gaan kijken, luisteren en beleven. Maar ook zelf kunst maken! Kunst is onderverdeeld in vier gebieden:

-          Beeldende kunst: tekenen, schilderen, beeldhouwen, fotografie, video, stop-motion clips...

-          Muziek: we gaan genieten van muziek zoals van de belangrijke muziekstukken van Beethoven, zingen en zelf (digitaal) componeren...

-          Bewegen op muziek: communiceren met je lijf op muziek

-          Taal & spel: spelen met taal, werken aan theatervoorstellingen...

Bij elk thema is er één focus waar we naartoe werken en daarvoor is er een vakdocent aanwezig om je te helpen. De andere vakgebieden en bijbehorende lessen zijn zo geschreven dat je er met de basale kennis en creativiteit waar een leerkracht over beschikt prima mee uit de voeten kunt.

Je werkt er als leerkracht als volgt mee:

1.       Jullie projectleider Kunst maakt het plan van aanpak voor het schooljaar met daarin:

a.       De betrokken kunstdocenten

b.       De basismaterialen

c.       De jaaragenda met optioneel de tentoonstellingen en de klassenroosters

Je leest dit door op de thema’s die voor jou van belang zijn.

2.       Bij elk thema werken we naar een product, daarvoor is er een kunstdocent aangewezen waar je afspraken mee maakt betreffende tijden e.d.

3.       Laat je inspireren op het thema met je collega’s of alleen. Hiervoor is bij elk thema een aparte selectie gemaakt.

4.       Je leest de onderdelen door die niet door de kunstdocent worden gegeven en maakt hiervan een planning in je rooster. Vaak maakt de volgorde van de afzonderlijke lessen niet uit, zo wel, dan staat dit aangegeven in het schema. 

5.      Zorg voor een goede voorbereide omgeving. Je projectleider heeft gezorgd voor de basismaterialen en benodigde apps. Maak ook een pedagogische keuze: wiens taak is het om de omgeving gezellig, schoon en werkbaar te houden, van de kinderen, iedereen samen, de volwassenen, klassenouder, de projectleider of alleen de leerkracht?

6.       Samen met je klas duik je het thema in, je geeft -deels samen met de kunstdocent- de lessen. Deze lessen samen vormen een doorlopende leerlijn die voldoet aan de kern- en tussendoelen. Als je een les over wilt slaan of aanpassen, kijk de bijbehorende doelen dan na, zodat je wel die mooie lijn behoudt. 

7.       Je evalueert & beoordeelt het individuele werk en het samen werken met de kunstlijn met de kinderen.

8.       Je plant samen met de projectleider een tentoonstelling of voorstelling.

9.       Je evalueert het thema samen als team en gaat door met het volgende.

 

We hebben in de afbeeldingen en clips gezorgd voor voorbeelden uit de hele wereld en van allerlei leeftijden zodat kinderen in aanraking komen met diverse rolmodellen en échte wereldburgers worden.

Samen maken we van het onderwijs een feestje!

 

Voor de projectleider

Je werkt er als projectleider eenvoudig mee:

1.       Lees de visie op kunst en de algemene stukken door en koppel dit vervolgens aan jullie eigen visie en schoolplan.

2.       Maak het plan van aanpak voor het schooljaar met daarin:

a.       De betrokken kunstdocenten

b.       De basismaterialen

c.       De jaaragenda met optioneel de tentoonstellingen en de klassenroosters

Je geeft dit plan van aanpak aan de betrokken leerkrachten of legt/hangt dit op een centrale plek.

3.       Bij elk thema werken we naar een product, daarvoor heb je een kunstdocent aangewezen. Meld deze kunstdocent bij ons aan, zodat hij in de ELO kan zien waar we naartoe werken, welke kern- en tussendoelen we halen en welke lessen en opdrachten al klaar staan.

4.       Je verzamelt voor de komende thema‘s de verbruiksmaterialen of zorgt dat een groepje ouders of een conciërge hiervoor verantwoordelijk is.

5.       Je zorgt dat op de Ipads/tablets/laptops die gebruikt worden tijdens de kunstlessen de apps geïnstalleerd worden van Het Nationaal concertgebouworkest: Carnaval der dieren, Parade, Peter en de wolf & Romeo en Julia. Ook de app Remix live hebben we nodig in de lessen. Download hierbij de free packs en het Essential FX Pack van 2,29 euro plus de Special Deal Bundle van 9,99 euro.

6.       Je belegt een korte vergadering voorafgaand aan elk thema waarin je je collega’s inspireert en op de hoogte brengt van de komende thema’s. Voor de inspiratie en achtergrondinformatie is per thema een speciaal gedeelte in de ELO ingeruimd. Vanaf het tweede thema is deze bijeenkomst tevens de evaluatie van het afgelopen thema.

Mogelijke agendapunten:

-          Pareltjes delen: wat was extra bijzonder?

-          Wat ging goed: qua 

o   voorbereiding

o   lessen

o   tentoonstelling

o   uitje/bezoek atelier

o   werken met kunstdocent

o   materialen

-          Wat kan op diezelfde vlakken beter?

-          Welke tip(s) nemen we mee voor de volgende keer?

 

 Samen maken we van het onderwijs een feestje!


Plan van aanpak kunst (in te vullen door de projectleider)

Onderstaand formulier volledig invullen en vervolgens mailen naar je regio of naar info@davinciacademie.nl

Naam school                                   :

Projectleider kunst              :

Telefoonnummer:                :

Schooljaar:

 

Thema’s in de middenbouw:

 

Thema

Welke thema’s komen dit schooljaar aan bod in jouw school?

Geef onderstaand aan.

Alleen voor deze thema’s hoeft het formulier nu te worden ingevuld

Waar werken we naartoe?

De verschillende disciplines van kunst komen samen in onderstaand resultaat.

Kunstdocent

Uit het eigen team, uit de ouderpopulatie of al ingehuurd door de school.

Wie?

Geef hier aan wie er op school lessen komt begeleiden bij het thema.

Wanneer op school?

Minimaal 3 lessen per thema

MB

jaar 1, P.1

Wie ben ik

 

We werken naar een modeshow met zelfgemaakte kleding m.b.v. textieldruk.

Dansdocent / Performance artist

 

-           

-           

-           

MB

jaar 1, P.2

Samen op de wereld

 

We werken naar een performance met zelfgemaakte fantasiepoppen van papier-maché.

Theaterdocent, specialisatie: poppenspel

 

-           

-           

-           

MB

jaar 1, P.3

De wereld in de toekomst

 

We werken naar een stop-motion filmpje met figuren van klei en zelf ontworpen muziek.

Docent multimedia: muziek & video

 

-           

-           

-           

MB

jaar 1, P.4

Over polen en planeten

 

We ontwerpen een ruimtevoertuig die we beplakken met papier met patronen in Oost-Indische inkt.

Docent beeldende vorming: specialisatie industrieel vormgever

 

-           

-           

-           

MB

jaar 2, P.1

Lang geleden

 

We spelen het leven in de prehistorie na in een decor met zelfgebakken potten.

Theaterdocent

 

-           

-           

-           

MB

jaar 2, P.2

Schatten van de aarde

 

We maken ons ideale landschap met papier-maché en verschillende soorten zand.

Docent beeldende vorming

 

-           

-           

-           

MB

jaar 2, P.3

Weer en Water

 

We werken naar een waterdans met een zelfgemaakte achtergrond.

 

Dansdocent/ Docent Performance art

 

-           

-           

-           

MB

jaar 2, P.4

Van ridders tot ruimtevaart

 

We werken naar een poppenspel met allerlei dieren met een beeld van de wereld in de toekomst.

Theaterdocent: specialisatie poppen

 

-           

-           

-           

MB

jaar 3, P.1

Het begin

 

We werken naar zelf bedachte reclame met op de achtergrond eigen ontworpen muziek. De reclame kan live opgevoerd worden of opgenomen worden bij het greenscreen.

Muziekdocent: specialisatie componist / arrangeur / DJ

 

-           

-           

-           

MB

jaar 3, P.2

Het leven in het water

 

We werken naar een klassikaal, kleurrijk onderwater kunstwerk m.b.v. kartondruktechnieken.

Docent beeldende vorming

 

-           

-           

-           

MB

jaar 3, P.3

Het leven op het land

 

We werken naar een textielwerkstuk waarin weeftechnieken en monoprint afgewisseld worden. Dit is de achtergrond van een Stop-motion filmpje met zelf ontworpen muziek.

Docent multimedia art

 

-           

-           

-           

MB

jaar 3, P.4

De eerste mens

 

We werken naar een muzikale dansvoorstelling waarin we het ontstaan van alles t/m de eerste mens verbeelden.

Dansdocent

 

-           

-           

-           

 


Thema’s in de bovenbouw:

 

Thema

Welke thema’s komen dit schooljaar aan bod in jouw school?

Geef onderstaand aan.

Alleen voor deze thema’s hoeft het formulier nu te worden ingevuld.

Waar werken we naartoe?

De verschillende disciplines van kunst komen samen in onderstaand resultaat.

Kunstdocent/ expert

Uit het eigen team, uit de ouderpopulatie of al ingehuurd door de school.

Wie?

Geef hier aan wie er op school lessen komt begeleiden bij het thema.

Wanneer op school?

Minimaal 3 lessen.

BB

jaar 1, P.1

Egyptenaren

 

We gaan een eigen overgangsritueel bedenken bijv. bij een verjaardag, of een volgend seizoen met voorwerpen en muziek.

Docent Performance art / Theaterdocent

 

-           

-           

-           

BB

jaar 1, P.2

Grieken & Romeinen

 

We werken naar het spelen van een eigen mythe (met reclame voor de mythe).

Theaterdocent

 

-           

-           

-           

BB

jaar 1, P.3

Middeleeuwen

 

We ontwerpen een eigen wapen die we zowel in textiel (appliceren, borduren, haken) als hout uit gaan voeren.

Docent beeldende vorming: specialisatie hout

 

-           

-           

-           

BB

jaar 2, P.1

Indianen

 

We ontwerpen onze ideale woning, geïnspireerd door de tipi, wolkenkrabbers en andere architectuur.

 

 

Docent beeldende vorming: specialisatie industrieel vormgever

 

-           

-           

-           

BB

jaar 2, P.2

Vikingen

 

We maken een schatkist van hout (met scharnieren, schuiven, draaien) waarin we iets betekenisvols bewaren en wat we in een minuut-pitch gaan voordragen.

 

Docent beeldende vorming: specialisatie hout

 

-           

-           

-           

BB

jaar 2, P.3

Ottomanen

 

We maken een eigen videoclip op basis van eigen normen en waarden.

 

 

Videokunstdocent/ Dansdocent

 

-           

-           

-           

BB

jaar 2, P.4

Nieuwe Tijd

 

We maken een schilderij geïnspireerd door de 17e eeuw.

 

 

Docent beeldende vorming: specialisatie schilderen

 

-           

-           

-           

BB

jaar 3, P.1

Maori

 

We maken een theaterproductie over de Maori en het leven op de VOC.

 

Theaterdocent

 

-           

-           

-           

BB

jaar 3, P.2

Aziaten

 

We werken aan een dansproductie met zelfgemaakte kostuums.

 

Dansdocent

 

-           

-           

-           

BB

jaar 3, P.3

Nieuwste Tijd

 

We werken naar een persoonlijke video(-boodschap) met daarin beelden die voor het kind betekenisvol zijn en onder begeleiding van zelfgemaakte of uitgezochte muziek.

 

Videokunstdocent

 

-           

-           

-           

 



Laatste wijziging: woensdag, 28 februari 2024, 14:55